27 mei Frankwatching watcht Mailtails.com

Drank door je brievenbus

Wat doe je wanneer je als horeca-ondernemer noodgedwongen je werk stil moet leggen door de corona-maatregelen? Je bedenkt een manier om jouw product alsnog bij klanten te krijgen. En bereikt daar zelfs nieuwe klanten mee.

Dyan Tjon van Barblog.nl verzorgt ‘normaal gesproken’ cocktails op locatie. Nu er geen (zakelijke) evenementen of feesten worden georganiseerd waar hij mensen blij kan maken met cocktails, maakt hij mensen thuis blij met do it yourself-cocktails en mocktails die door de brievenbus passen.

Het was nooit Dyans bedoeling geweest om een nieuw bedrijf te starten. Het begon als relatiegeschenk, vlak na het nieuws dat horeca-ondernemers hun deuren moesten sluiten. Een cadeautje door de brievenbus van 40 high-end klanten uit zijn netwerk om ze een hart onder de riem te steken. Voorverpakte cocktails met garnering, zodat zij thuis kunnen genieten van de cocktails van Dyan.

De brievenbus-verrassingen worden enthousiast ontvangen. Foto’s van zijn pakketjes worden gedeeld op social media. De 100 nieuwe vriendschapsverzoeken en berichtjes in zijn inbox met de vraag waar deze brievenbus-cocktails te bestellen zijn, wimpelde hij in eerste instantie af. Maar na een week of 3 geeft Dyan toch toe: Mailtails is een feit.

Stevenie in gesprek met ondernemers.

“Ik zit in een heel steile leercurve”, zegt Dyan. “Ik had alleen B2B ervaring, en nu maak ik ook producten voor particuliere klanten. Zo leer ik over wetgeving: slijterijen mogen geen geopende verpakkingen verkopen, horeca mag juist geen ongeopende verpakkingen verkopen. Mijn product valt onder Retail: door een leeftijdscheck in te bouwen op mijn website voldoe ik aan de eisen. Verder leer ik bijvoorbeeld over automation en over fulfillment. Zaken waar ik mij nooit eerder mee bezig heb gehouden”.

Op de vraag of hij bang is dat zijn nieuwe klanten hem straks vergeten wanneer de horeca haar deuren weer opent, zegt hij het volgende: “Mijn cocktails smaken natuurlijk het beste aan de bar. Daar bied ik hospitality: de persoonlijke aandacht, een praatje, ik leg je in de watten. Maar mensen bakken ook nog steeds thuis patat. Of taarten. Dit is juist een hele logische aanvulling op wat ik al deed: mensen blij maken!”

Geef een reactie